Wij zijn maandag om 08:30 weer geopendContact

Google BERT??

Google BERT??

Google wie? Op 25 oktober heeft Google aangekondigd de grootste update op het gebied van search door te gaan voeren sinds 2015. Deze update is inmiddels doorgevoerd in Amerika en de UK, maar wanneer deze update uitgerold zal worden in Nederland is nog niet bekend. Om goed voorbereid te zijn op deze update, praten wij jou graag even bij. Wat houdt de BERT update precies in? En...nog veel belangrijker: Wat voor invloed dit kan hebben op de vindbaarheid van jouw website!

Wat houdt de BERT update in?

BERT staat voor ‘Bidirectional Encoder Representations from Transformers’. BERT is een algoritme was gebaseerd is op kunstmatige intelligentie. Dit houdt in dat het algoritme leert van iedere zoekopdracht die gedaan wordt en op deze wijze steeds beter de betekenis en intentie van zoekopdrachten begrijpt. Hierdoor wordt Google steeds beter in het tonen van het meest relevante zoekresultaat voor een zoekopdrachten die gedaan worden in Google.

Met de BERT update kijkt Google in vervolg niet alleen meer naar de losse woorden in een zoekopdracht om hier vervolgens een zoekresultaat aan te koppelen, maar ook naar de relatie tussen de verschillende woorden. Google probeert zo de intentie achter een zoekopdracht te achterhalen en vooral voor langere zoekopdrachten zal dit veel verschil gaan brengen. Bij deze zoekopdrachten is de intentie achter een zoekopdracht namelijk lastiger te achterhalen, doordat deze zoekopdrachten veel verschillende termen bevatten en in 15% van de gevallen een unieke zoekopdracht is die Google nog niet kent.

Google heeft zelf aangegeven dat 1 op de 10 zoekopdrachten die gedaan wordt in Google door deze update beter begrepen wordt en er hierdoor relevantere zoekresultaten worden getoond. Google noemt de BERT update in hun statement de grootste update en vooruitgang op het gebied van Search in 5 jaar.

Google BERT??

Wat voor invloed heeft de BERT update?

Doordat Google zowel de teksten op jouw website als de zoekwoorden die gedaan worden door de bezoekers van Google beter begrijpen, kan Google relevantere zoekresultaten koppelen aan de zoekopdrachten die gedaan worden. Een voorbeeld wat Google gaf in hun statement, is hier rechts te vinden.

Voor de BERT update, zou Google bij deze zoekopdracht een zoekresultaat hebben getoond wat ingaat op het parkeren op heuvel met een stoeprand. Het woordje ‘no’ werd genegeerd, omdat Google het belang van dit woord niet begreep. Na de BERT update, begrijpt Google beter wat je bedoelt, en zal in vervolg dus een zoekresultaat weergeven wat relevanter is voor de zoekterm.

Advies over de BERT update?

Is jouw website klaar is voor de BERT update? Neem gerust even contact met ons op!