Wij zijn morgen geopend vanaf 08:30Contact

WhatsApp Business: stappenplan om direct te starten

WhatsApp Business: stappenplan om direct te starten
WhatsApp Business: stappenplan om direct te starten

Sinds een tijdje is “WhatsApp Business” beschikbaar.

Wat zijn de voordelen?

  • Zakelijke en persoonlijke WhatsApp gescheiden
  • Gebruik het zakelijke telefoonnummer van je bedrijf
  • Het is gratis
  • Heb laagdrempelig contact met (mobiele) bezoekers op je website

Stap 1: Download WhatsApp Business op Android

WhatsApp Business is vooralsnog alleen beschikbaar in de Google Play Store. Wanneer iPhone-gebruikers ermee aan de slag kunnen gaan, is helaas nog niet duidelijk.

Stap 2: Telefoonnummer verifiëren

Na het downloaden, installeren en het accepteren van het privacybeleid, dien je een telefoonnummer op te geven. Geef hier het zakelijke telefoonnummer van je bedrijf. Tijdens het verifiëren krijg je de optie “Mij bellen”. Je wordt meteen gebeld op het zakelijke telefoonnummer waar direct de benodigde code wordt gesproken.

Stap 3: Bedrijfsinformatie invoeren

Nadat de verificatie is gelukt, is het tijd om de eerste bedrijfsinformatie in te voeren, dus je bedrijfsnaam en eventueel al het logo.

Stap 4: WhatsApp Business on-air! Bekijk het startscherm

WhatsApp Business biedt de mogelijkheid om aanvullende informatie over je bedrijf te geven. Dit vind je rechts bovenin onder instellingen – bedrijfsinstellingen – profiel. Hier heb je de mogelijkheid om de volgende informatie in te voeren:

  • Het bedrijfsadres
  • Precieze locatie op de kaart
  • Categorie
  • Aanvullende omschrijving
  • Openingstijden
  • E-mailadres
  • De website van je bedrijf.

Gebruikers vinden deze informatie terug bij contactinformatie nadat ze je telefoonnummer hebben toegevoegd als contact. En dat ziet er duidelijk en overzichtelijk uit!

Stap 5: Automatisch antwoorden

Tot slot zijn er verschillende berichtinstellingen beschikbaar:

  • Afwezigheidsbericht. Je kunt bij afwezigheid een automatisch antwoord instellen. Het bericht is te personaliseren én je kunt aangeven wanneer deze verzonden moet worden: altijd, aangepast of buiten openingstijden.
  • Begroeting. Je kunt klanten die voor het eerst (óf na 14 dagen van inactiviteit) contact met je opnemen een standaard begroeting versturen. Deze is ook volledig te personaliseren.
  • Snelle antwoorden. Heb je vaak te maken met dezelfde vragen? Dan kun je deze hier alvast als snelle antwoorden instellen. Het enige dat je dan hoeft te doen is ‘/’ te typen, gevolgd door de sneltoets of een ingestelde snel antwoord.

Stap 6: Web WhatsApp 

Voor WhatsApp Business en de persoonlijke WhatsApp is er een web-omgeving beschikbaar, waarmee via PC of laptop kunt chatten via WhatsApp: https://web.whatsapp.com/

Stap 7: Toon WhatsApp op je website

In ons eigen beheersysteem (de BS Manager) heb je de mogelijk om het WhatsApp icoon toe te voegen aan je website. Dit doe door te gaan naar:

  • Instellingen
  • Social Media
  • Vul bij “WhatsApp tel” het telefoonnummer op wat je hebt opgegeven in WhatsApp Business
  • Controleer of je het WhatsApp icoon bij alle andere sociale media iconen ziet

Heb je nog vragen?

Neem contact op via ons zakelijk telefoonnummer op WhatsApp!